روش هایی برای کاهش استرس مادران شاغل




۷ام آذر ۱۳۹۶ کودک و خانواده

مادران شاغل مشغله های زیادی دارند و اغلب غیرقابل پیش بینی بودن امر فرزندپروری به خصوص در مورد فرزندان کوچک، برای آنها استرس زیادی ایجاد می کند. برای مثال یک کلاس آموزشی کودک یا ناراحتی و بیماری او ممکن است مادر را کل روز به خود مشغول کند و زمان و استرس زیادی را به خود اختصاص دهد.

اگر مادران شاغل گرفتار و پر استرس باشند، ممکن است در شغل خود کارایی کمتری داشته باشند و یا مستعد ارتکاب اشتباهات و اصلاح آنها  شوند و در کل بهره وری آنها پایین می آید. اگر فرزند آنها نیز احساس تنش و اضطراب داشته باشد، امکان بروز کشمکش های بیشتر، ضربه احساسی و مشکلات مختلف وجود دارد. در واقع به همان اندازه که باید مدیریت استرس کودکان انجام گیرد، باید در خصوص مادرانی که استرس دارند نیز این کار انجام شود.

راهکارهای زیر به مادران شاغل کمک می کند که بتوانند بر استرس و عواطف خود کنترل داشته باشند.

برنامه ریزی کنید و طبق برنامه عمل کنید

بابرنامه بودن یک مهارت اساسی برای مادران شاغل است. اگر همیشه برای اتفاقات مانند کلاس درس ناگهانی کودک آماده باشید، بهتر می توانید موقعیت را مدیریت کنید. اگر برنامه ریزی داشته باشید و اتفاقات روزمره خود را ساده سازی کنید، کمتر چیزها را فراموش می کنید، کمتر از شما خرده می گیرند و استرس کمتری در طول روز کاری خود خواهید داشت.

مرز و محدوده تعیین کنید

مادران شاغل نقش های زیادی بازی می کنند که دوست دارند در همه این نقش ها نیز بهترین باشند. درواقع نقش مادر، کارمند و همسر چیزی کمتر از بهترین بودن نیاز ندارد. این موضوع گهگاه موجب می شود که فرد احساس کند هیچگاه نمی تواند نه بگوید. درحالی که  یک مادر شاغل تمام عیار  نباید به درخواست های همه افراد بله بگوید. در واقع نه گفتن به مسئولیت هایی که برای موفقیت او و خانواده اش الزامی نیستند به معنای بله گفتن به چیزهایی است که در زندگی مادر شاغل اهمیت بیشتری دارد اگر می خواهید بدانید چطور می توان به رغم شاغل بودن، یک مادر تمام عیار بود این مطلب را بخوانید).

ارتباط خود را حفظ کنید

گرچه ایجاد مرز و محدوده مهم است اما به همان اندازه هم حفظ ارتباط مادر شاغل با فرزندانش هم از اهمیت بالایی برخوردار است. کودکانی که احساس می کنند به آنها بی اعتنایی شده سعی می کنند جلب توجه کنند و مادران شاغلی که احساس می کنند نتوانسته اند توجه کافی را به فرزندشان بدهند، احساس استرس و گناه می کنند، درنتیجه حفظ یک رابطه قوی هم مزایای احساسی دارد و هم عملی. زمان هایی را به بودن در کنار یکدیگر اختصاص دهید و فعالیت های لذتبخش با هم انجام دهید، این کار سبب می شود هم ارتباطتان برقرار باشد و هم استرس کاهش یابد. در چنین مواقعی به هر چیز دیگر نه بگویید.

از خود مراقبت کنید

همانطور که می دانید اگر در شرایط فیزیکی و روحی خوبی نباشید، نمی توانید عملکرد خوبی چه در محیط کار و چه با فرزندانتان داشته باشید. برای آنکه تمرکز و استقامت فرزندان را بالا ببرید باید چه در محل کار و چه با فرزندان در شرایط خوبی باشید. آنچه اهمیت دارد این است که مادران شاغل به همان اندازه که مراقب فرزندان خود هستند، از خودشان نیز مراقبت کنند. آنها می توانند این کار را با خوابیدن به اندازه کافی، خوردن غذاهای سالم و لذت بردن از اوقات فراغت خود انجام دهند. همچنین آنها باید از بازخوردهای مثبت لذت ببرند (در آغوش کشیدن فرزندان یا تجلیل در محل کار) تا از فرسودگی جلوگیری شود.

ممکن است اجرای همه این موارد در یک چارچوب و برنامه دشوار باشد اما خودمراقبتی درست، مادران شاغل را قادر می سازد در زندگی خود کارآمدتر باشند و از این طریق منافع زیادی عاید خود سازند.

درخواست کمک

بسیاری از مادران شاغل نمی دانند که افراد بسیاری پیرامون خود دارند که در صورت درخواست کمک، به کمک آنها می شتابند. اغلب خانواده ها در صورتی که از آنها درخواست کمک شود سریعا برای کمک حاضر می شوند. کودکان امید، همسایه ها و شبکه های حمایتی همگی می توانند کمک کننده باشند. روش هایی نیز برای استخدام افرادی برای کمک وجود دارد، برای کارهایی چون تمیز کردن یا آشپزی تا مادران شاغل کمتر به زحمت بیفتند.

همچنین در محیط کار نیز می توان گاهی برخی وظایف را به دیگری محول کرد. برای مادران شاغل درخواست کمک کردن راهی هوشمندانه است تا استرس و کار خود را کمتر کنند.

بر مدیریت استرس خود تمرکز کنید

مادران شاغل وقتی پریشان و مضطرب هستند، خود را کمتر قادر به برقراری ارتباط با فرزندانشان یا تمرکز بر کار می بینند که منجر به بروز رفتارهایی برای جلب توجه در کودکان، اشتباهاتی در برنامه ریزی زمانی در محل کار و دیگر مشکلاتی می شود که استرس مادران شاغل و خانواده وی را افزایش می دهد. بنابراین بایستی اقدامات جدی در خصوص مدیریت استرس انجام گیرد. چند ترفند مدیریت استرس را همیشه به خاطر داشته باشید مانند تمرین تنفس و تکنیک های اصلاح نگرش (به شیوه ای متفاوت به موقعیت استرس زا نگاه کردن)، در عین حال که از تکنیک های طولانی مدت مدیریت استرس مانند ورزش یا مدیتیشن منظم، سرگرمی یا دایره اجتماعی حمایتگر استفاده می کنید. اینها همگی میزان قابل توجهی از استرس مادران شاغل و خانواده او را برطرف می کنند (روش هایی برای مدیریت استرس را مطالعه کنید).

علاوه بر این تمرینات مدیریت استرس برای مادران شاغل، باید به استرس کودکان نیز توجه کرد. حتی بچه های کوچک نیز از تمرینات کاهش استرس همچون تنفس عمیق، سپری کردن زمان هایی آرام با مادر و ماساژ سود می برند. از آنجا که مادران و فرزندان کوچک بسیار به هم متصل هستند، کاهش استرس یکی بر دیگری نیز اثر می گذارد.


مطالب پیشنهادی